Thursday, November 4, 2010

opensource?





Opensource, atau dalam bahasa Melayunya "Sumber Terbuka" adalah konseptual dalam perisian yang membenarkan pengguna membuat pengubahsuaian dalam source code (kod sumber, aturcara) perisian berkenaan untuk menganalisis dan juga untuk tujuan penambah-baikkan. Ianya bukan mengenai leakage (bocor) dalam sesuatu source code (kod sumber, aturcara) tetapi memberi peluang kepada pengguna untuk bersama-sama di dalam proses pembangunan perisian berkenaan.

Dengan source code (kod sumber, aturcara) tersebut, pengguna dapat [1]belajar bagaimana pergerakan dan operasi perisian berkenaan, [2]Membetulkan perisian berkenaan sekiranya terdapat bug tanpa perlu menunggu tindakan pihak pembangunan perisian, [3]Membuat penambahbaikan terhadap perisian berkenaan untuk kepentingan komuniti, [4]Menjalankan perisian ini di atas mana-mana platform serta menggunakan perisian ini untuk apa-apa tujuan.

Kenapa menggunakan opensource?

Sekiranya anda seorang pengaturcara dan inginkan perisian yang beroperasi mengikut kehendak anda maka opensource perlu menjadi pilihan anda kerana anda boleh mengubah source code (kod sumber, aturcara) perisian berkenaan. Sekiranya anda adalah end-user yang memiliki bajet yang rendah, opensource adalah pilihan anda kerana ianya murah. Sekiranya anda berada di paras Enterprise, maka opensource adalah alternatif untuk anda disebabkan pemberian servis secara profesional dan perisian yang boleh dimodifikasikan mengikut rentak perniagaan anda.

sumber :Internet

Jika anda mahu menggunakan pelbagai perisian dan program opensource,boleh layari :

https://help.ubuntu.com/community/ListOfOpenSourcePrograms

http://sourceforge.net/

http://www.opensourcewindows.org/

http://www.econsultant.com/i-want-open-source-software/index.html


http://www.osalt.com/


http://java-source.net/

http://osswin.sourceforge.net/

http://www.apple.com/downloads/macosx/unix_open_source/

http://www.scilor.com/index.html


Enjoy!